Wat kan een goede rechtvaardigingsgrond zijn voor het onderstaande nieuwe beleid?

Op: http://www.nu.nl/economie/2133781/vs-krijgen-toegang-bankgegevens-eu.html is te lezen dat onze ministers van binnenlandse zaken en justitie gezamenlijk besloten hebben dat de autoriteiten in de Verenigde Staten toegang kunnen krijgen tot onze bankgegevens, mits hieraan een gerechtelijk vooronderzoek ten grondslag ligt, Dit in het kader van terrorismebestrijding.

Een aantal vragen komt bij me op.
- Kan dit zomaar?
- Gezien het toch al ruimhartige uitleveringsverdrag, bestond er niet al een regeling die in de bovenstaande mogelijkheid voorzag?
- Krijgen we met deze maatregel er ook het recht bij om op de hoogte te worden gebracht van wat voor informatie er van ons gedeeld wordt en kunnen we die informatie inzien / aanvullen / laten wijzigen als daartoe een goede grond is?
- De belangrijkste vraag nog wel, hoe bestrijd je vermeend terrorisme door een vangnet uit te gooien op een overzeese bankrekening?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja dit kan zomaar, zoals je leest.
Amerikanen kunnen altijd alles flikken.
Amerikanen mogen bijvoorbeeld best een voorraadje atoombommen verspreid over deze planeet hebben staan. Maar owee als een Iran dit ook wil, dat mag natuurlijk niet, want Amerika is natuurlijk wel de baas van deze wereld (vinden zij)

zo dat is er uit.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent heus niet de enige die er zo over denkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik geloof ook niet dat ik dat heb gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm. Toch wordt ik een stuk zenuwachtiger van kernwapens in Iraanse handen dan kernwapens in Amerikaanse handen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja vanuit ons oogpunt wel ja, maar vanuit het oogpunt van de mensen in het midden oosten niet denk ik zo. Als Amerikanen het recht hebben om die dingen te bouwen dan heeft ieder ander land dat ook!
Het is zelfs zo erg door al die verdragen dat de VS Nederland zonder pardon kunnen bezetten, omdat er internationale organisaties als het internationaal strafhof zijn gevestigd...

Dus op alle vragen zou ik ja moeten antwoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, maar is die invasiewet niet herroepen inmiddels?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deels ja...
Ik vraag me af(en ik weet dat dit geen antwoord is) of dat ook vice versa geldt? Nederland is er altijd al op uit geweest om het Amerika naar de zin te maken! Ik mag toch aannemen,dat er wel redenen moeten zijn voor een dergelijk onderzoek en er niet zomaar lukraak gegevens worden vrijgegeven en dat het subject,zoals de yankees dat zo mooi zeggen er wel inzage van krijgen!