Mag ik links gaan rijden op de snelweg als matrixbebording voor de linkerbaan een hogere maximumsnelheid aangeeft?

De situatie:

Ik rijd op de snelweg met twee rijstroken per rijbaan. De matrixbebording geeft aan dat op de linkerrijstrook 90 km/u gereden mag worden en op de rechterrijstrook 70 km/u.

Ik wil snel naar huis, en beide rijstroken zijn leeg. Mag ik dan, zonder iemand dus in te halen, op de linkerrijstrook gaan rijden, zodat ik 90 km/u kan gaan rijden?

Of riskeer ik dan een boete voor onnodig links rijden.

Graag een antwoord met bron, want ik wil graag weten hoe het echt zit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Wat de politie doet weet ik niet, maar zelf beschouw ik die situatie dus niet meer als een weg met meerdere rijstroken. Gewoon omdat die stroken niet dezelfde mogelijkheden bieden.

Bij een boete zou ik dan ook de rechter opzoeken.

Let er dan wel op dat je niet ineens voor een afslag , waar dan vermoedelijk file staat, op die snellere baan moet gaan stoppen om die afslag te kunnen nemen. Dan is het devies ook doorrijden. (En verkeer dat niet sneller dan 80 kan zou NIET op die 90 strook moeten gaan rijden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar ik kan moeilijk tegen een agent of rechter vertellen: "Reinier beschouwt dit niet meer als een weg met meerdere rijstroken." Ik zou graag weten hoe het echt zit. Overigens deel ik jouw mening wel, ik vind dat je dan de linkerstrook zou moeten mogen gebruiken. Maar ik ben bang dat de regel dat je rechts moet rijden onverminderd van kracht blijft en dat je dus 70 km/u op de rechterstrook zou moeten rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dezelfde vraag op www.flitsservice.nl
Daar zijn mensen die je deze vraag kunnen beantwoorden. Ook juristen en politie agenten schrijven daar.
Een betere plek om hier antwoord op te krijgen weet ik niet (tenzij iemand eerder hier een boete voor gehad zou hebben en dat voor de rechter gebracht heeft...Helaas ken ik geen uitspraak over zo'n zaak)

Andere antwoorden (1)

Leg het voor aan de makers van "wegmisbruikers"op SBS